Väl rätt packning

När vi är ute i skog och natur kan rätt utrustning vara avgörande för att ha en så bra tid som möjligt. Vi har inget krav på exakt vilken utrustning som medlemmar behöver ha eller märken som fungerar bäst. Däremot delar vi gärna med oss av våra tips och erfarenheter såväl på hemsidan som i verkliga livet.

Alla medlemmar i Vellinge Scoutkår får också 10% rabatt på friluftsvaror. Ni kan ladda ner medlemsbevis att visa upp på Scoutnet.

Ryggsäckar och väskor

När vi gör något i Scouterna, oavsett om det är övernattning i stuga, en resa med buss eller en vandring i skogen så rekommenderar vi att alla packar i ryggsäck. Det gör det mycket lättare för scouterna att hantera sin packning.

När det kommer till vilken ryggsäck som är bäst finns det några saker som är bra att tänka på:

• Testa gärna en kompis eller släktings ryggsäck innan du köper en egen för att veta att ryggsäcken passar dig. Du kan också låna ryggsäckar om du inte vet att du vill köpa en egen.
  • Du kan, precis som den mesta utrustning, köpa ryggsäckar secondhand, var bara uppmärksam så den inte är för sliten.
  • Ryggsäcken ska vara tillräckligt stor för att få plats med hela scoutens packning (vi rekommenderar att inget hänger utanför ryggsäcken) men inte större än att Scouten själv kan bära sin ryggsäck och packning.

Sovsäckar och liggunderlag

Sovsäcken och liggunderlaget är vår säng när vi är ute i skog och natur, därför är det såklart oerhört viktiga för oss scouter!

Det finns hundratals olika liggunderlag och sovsäckar och kan vara svårt att hitta rätt direkt. Här kommer några av våra tips:

• Sovsäckar håller länge, det går jättebra att låna farmor och farfars eller mormor och pappas sovsäck.
  • Välj rätt sovsäck, en sommarsovsäck på vintern kommer att vara för kall, och en vintersäck på sommaren kan vara för varm.
  • Ett liggunderlag är viktigt för både isolering mot marken och för att göra det mjukare att sova.  Ett bra liggunderlag skyddar lika mycket mot kyla som en bra sovsäck.
  • Välj ett liggunderlag som det går att sova både på golv och på skogsmark med och som du själv kan rulla ihop.

Scoutdräkten

Vi uppmanar alla våra medlemmar att ha på sig scoutdräkt på våra möten och aktiviteter. Vi vill det mest för att det skapar tillhörighet och en likvärdighet mellan alla medlemmar.

Till Scoutdräkt räknar vi i Vellinge Scoutkår (Du kan köpa alla dessa online eller via scoutkårens scoutshop):

Alla alternativ bärs tillsammans med Scouthalduken. Och om någon scout inte kan eller vill ha scoutdräkt på vill vi att de har scouthalsduken på iallafall.

Friluftsutrustning

Det finns en massa bra friluftsutrustning att köpa idag. Många smarta lösningar eller superlätta varianter. Som scouter förlitar vi oss sällan på de lösningarna, även om de kan ge en lite extra trevlig upplevelse ibland. Men vi har en lista på bra saker att införskaffa till sin första hajk eller läger:

• Matsaker (kåsor och bestick)
  • Ficklampa
  • Sittunderlag
  • Kniv, men bara för de som tagit bevismärke kniv.

Ytter- och regnkläder

Vi är nästan alltid ute, oavsett om vi ha möte, hajk eller övernattning. Därför är bra, vattentäta kläder en bra investering.

• Vi rekommenderar som alltid att om det går att låna eller prova någon annans kläder så är det bra, annars köp kläder som scouten inte växer ur för snabbt.
  • En bra mössa och 2 par vantar är alltid bra att ha, de är oftast de första som blir blöta.
  • Många lager är varmare än jättetjocka jackor, så en större storlek på ytterjackan och många tröjor är bra.

Kläder

För de som är med i Scoutverksamhet så har vi inte lika tydliga rekommendationer när det kommer till kläder, men tänk på:

• Välj kläder som är oömma och kan slitas.
  • Kläder kan snabbt lukta rök efter ett scoutmöte.
  • Varma kläder och bekväma kläder är viktigare än snygga kläder ute i skogen.