Övernattningar

Den första typen av arrangemang som en ny medlem i scoutkåren stöter på är oftast en övernattning.

På övernattningar sover vi inomhus en stuga eller lokal, men genomför fortfarande de flesta aktiviteter utomhus.

Det är framförallt avdelningen spårare som åker på övernattningar, även om det händer att äldre åldersgrupper också gör det.

Hajk

En hajk består av två delar, en transport och en övernattning utomhus.

På en hajk kan vi vandra, cykla eller paddla i olika miljöer. Ju äldre scouterna blir destu längre transporterar vi oss och med mer packning i ryggsäckarna.

När vi sover ute gör vi det oftast i tält eller i vindskydd.

Läger

Under vår och sommar åker vi gärna på scoutläger av olika storlekar. Det är inte varje år som vi åker iväg på sommarläger men vi försöker alltid se till så det händer något.

På Scoutläger träffar vi ofta scouter från andra scoutkårer och kan vara i väg i upp till en vecka åt gången.

Kårövernattningen på Göransborg

Tredje helgen i November varje år beger sig nästan hela Vellinge Scoutkår iväg på årets mest efterlängtade scouthändelse, kårens övernattning på Göransborg. Göransborg är en stor gammal scoutgård utanför Höör med plats för ungefär 70 scouter.

Varje år planeras en rolig helg fylld med aktiviteter och med tydliga kopplingar till ett tema. Några teman vi haft är Harry Potter, Vilda Västern, Hunger Games och Disney, vad nästa tema blir får vi se!

Jamboree och Världsscoutjamboree

Med jämna mellanrum anordna de svenska Scouterna ett nationellt Jamboree, eller storläger, och det är ett tillfälle som vi definitivt inte vill missa. När det är den här typen av storläger ser vi alltid till att vara med. Nästa nationella jamboree är 2026.

Vart fjärde år anordnas också Världsscoutjamboreen någonstans i världen. Där får scouter mellan 14 och 18 år vara deltagare och de senaste världsscoutjamboreerna har flera scouter från Vellinge åkt med. Alla scouter får en chans att åka som deltagare på en Världsscoutjamboree, det vill man inte missa. De kommande världsscoutjamboreerna är i Sydkorea (2023) och i Polen (2027)