Vårläger 2023

Vad kul att ni ska följa med på vårt vårläger!

På denna sida har vi sammanställt all information vi har just nu och kommer att fortsätta fylla på sidan med mer information, bilder och uppdateringar när det behövs!

Vad kommer hända?

På Vårlägret på Hörrs Nygård kommer det vara mer än 800 scouter på plats från både Sverige och Danmark

Under lägret kommer patrullerna att utmana s i olika aktiviteter runt om på lägerområdet och vi kommer få träffa massor av nya kompisar från andra scoutkårer.

Årets tema är träd och rörelse, och vad innebär, det kan vi bara gissa! Det vi vet att läger innebär är full fart, sova i tält, massor av matlagning, skratt med kompisar, lekar, väder av alla slag och hundra saker till!

Vad som händer i år vet vi om några veckor!

Betalning

Kostanden för lägret är 550kr per scout.

Deltagaravgiften ska vara inbetald på kårens bankgiro senast onsdag 17/5.
Märkbetalningen ”Läger” och scoutens namn.

Bankgiro: Vellinge Scoutkår 983-6321

Resor

Vi kommer att åka gemensam buss till och från vårlägret.

Avgång till lägret från scoutlokalen torsdag 18/5 klockan 07:45, samling 07:15.

Det är väldigt viktigt att vara i tid, annars kan vi inte säkerställa plats på den gemensamma bussen.

Avgång från lägret till scoutlokalen söndag 21/5 klockan 13:30, framme i Vellinge 14:30.

Packning

Som packlista till årets vårläger föreslår vi att du utgår ifrån packningen som behövs för en vårhajk.

Det kan bli kallt om nätterna, så packa med ordentliga kläder att sova i, och mössa och vantar för säkerhets skull.

Det finns inget vatten på området så badkläder behövs inte och kniv får bara tas med av de som har knivbeviset.

Packlista Vår

Kiosk

Det kommer att finnas en kiosk under lägret där det går att köpa godis och dricka för de som vill.

Vi rekommenderar alla föräldrar at prata igenom pengar och godis med sin scout innan lägret. På allt för många läger är vi med om scouter med magknip för de handlar för mycket godis och äter allt på en gång. Och läger är ingen rolig plats att ha magknip.

De kommer att gå att betal med swish och mindre kontanter i kiosken.

Var kommer vi vara?

Vi kommer att vara på Hörrs Nygårds lägerområde, utanför Sjöbo. Vi bor i lägerbyn Eken som ni kan se utplacerad på bilden nedan.
Ni är alla välkomna att besöka oss under helgen om ni vill, kontakta gärna en ledare innan.

Ja det finns möjlighet att ladda på lägret.

Du behöver inte ta med några pengar men det finns en kiosk för de som vill handla lite godis eller någon glass. Ta med lagom med pengar så du klarar dig, utan att du föräter dig på godis.

Det finns tyvärr ingen möjlighet att bada på vårlägret.

Vi är lite mer än 50 scouter från Vellinge Scouter och totalt lite mer än 800 på hela lägret.

Du ska alltid ta med regnkläder till läger!

Här snart kontaktuppgifter till nåra av våra medföljande ledare

Anton Nilsson, ansvarig lägerledare och äventyrarledare – 0733594111

Linus Håbecker, Äventyrarledare – 0762817046